Social media dla firm - nowa usługa
Tak, jak kiedyś wszyscy oferowali strony www, tak teraz wszyscy oferują "social media".
Skąd taki boom? Jak wszyscy wiemy, popularność Facebooka jest bardzo duża, pojawia się więc idea, by wykorzystać to "social media" do prowadzenia biznesu. Można z pomocą tego kanału promować swoje usługi, tworzyć bazę klientów, dbac o swój PR w sieci. Jednak trzeba to wykorzystać dobrze. Jednak, nie wszystkie firmy z "social media" w ofercie, mają odpowiednie przygotowanie i doświadczenie. Wiele z nich nie zatrudnia nawet porządnych copywriterów, obeznanych w social media. To, co wydaje się łatwym sposobem na zarobienie, może być gwoździem do trumny. Zamiast zyskać na wizerunku, można bardzo sporo stracić, lub nawet wyrzucić pieniądze w błoto.
Czy twoja firma potrzebuje fanpage na Facebooku?
Zanim wpadniesz na pomysł - "zróbmy sobie Facebooka", zastanów się, czy twoja firma tego potrzebuje. Jeżeli masz wybitnie lokalny zasięg, to może nie mieć sensu.
Przede wszystkim ludzie korzystają z mediów społecznościowych w celach rozrywkowych. Spędzają w ten sposób swój wolny czas. Nie mają wtedy nastroju do podejmowania decyzji konsumenckich. Sprawdza się promowanie firm nastawionych na rozrywkę - puby, restauracje, kina, itd. Ale czy sprawdzi się promowanie w ten sposób innych usług, jak na przykład warsztatów samochodowych? No raczej słabo. W tym celu ludzie nie używają facebooka, ale Google.
Social media ma sens jako uzupełnienie promowania firmy w internecie. Jednak samo w sobie jest formą reklamy tak samo mało skuteczną jak billboard.
O promowaniu biznesu ogólnie
Małe i średnie przedsiębiorstwa pełnią bardzo ważną rolę w gospodarce, ponieważ płacą najwyższe podatki, zatrudniają pracowników i podnoszą konkurencyjność.
Oprócz pokonania szeregu formalności i różnych urzędowych upierdliwości, żeby prowadzić biznes nie wystarczy znać się na branży, w której się działa. Najczęściej lepszy marketing wygrywa z jakością usług lub produktów. Kluczem do sukcesu jest promocja, a to wymaga budżetu.
Możemy zainwestować w menadżera, lub skorzystać z oferty agencji reklamowej. Jednak to są formy drogie i mają niską skuteczność. Można wykorzystać do promocji internet - często strona www plus pozycjonowanie są strzałem w dziesiątkę. Dzięki temu ma się dostęp do dużej liczby potencjalnych klientów, otwierają się nowe drogi rozwoju. Warto więc zacząć od czegoś, co nie wy,maga ponoszenia wysokich kosztów, trzeba jednak znaleźć dobrego profesjonalistę.
O tym jak (nie) robić social media marketingu
Social media to modny temat. Mówi się wiele o tym jakie dają możliwości, mówi się też o zagrożeniach.
Profil na Facebooku ma prawie każdy. Niewielu jednak zamieszcza tam materiały w sposób przemyślany - zdjęcia dzieci, mieszkań, aut, fotki z wyjazdów, z imprez. Lajkowanie bezsensownych treści , etc.). A coraz częściej to co publikujemy na Facebooku, ma znaczenie w "realu". Jeżeli wysyłamy CV, bo chcemy dostać pracę, możemy zakładać, że zanim pracodawca nas przyjmie, to sprawdzi nasz profil. Czy jest się czego obawiać?
Jeżeli nie umieszczamy wszystkiego jak leci, nie rozdajemy lajków gdzie popadnie, to powinniśmy być bezpieczni. Ale każdy może dowiedzieć się co lubimy, na jaką partię głosujemy, jakie mamy poglądy, na co wydajemy kasę, na jakim poziomie żyjemy, jakie mamy zwierzęta/dzieci/partnerów...
To są informacje prywatne. I w tej sferze powinny takie pozostać. Nie zapominajmy, że to świadczy o nas, możemy byc potencjalnie bardzo dobrymi pracownikami, jednak jeżeli na swojej tablicy źle wyrażamy się o swoim poprzednim pracodawcy (lub co gorsza - o obecnym) to może nam zamknąć drzwi do kariery. Tak więc - publikujmy treści w portalach społecznościowych w sposób bardziej przemyślany - to się opłaci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz